Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Music and literature --- Music --- Philosophy and aesthetics
Choose an application
Music and literature --- Literature and music --- Literature
Choose an application
Music and literature. --- Music in literature. --- Literature and music --- Literature
Choose an application
Music and literature --- History --- Seferis, George, --- Knowledge --- Music.
Choose an application
Music and literature. --- Absolute music. --- Musique et littérature --- Musique pure --- Absolute music --- Music and literature --- Literature and music --- Literature --- Abstract music --- Music --- Philosophy and aesthetics
Choose an application
The main section of this volume of essays addresses the topic of ‘Performativity in Literature and Music’, a subject of high contemporary relevance since a substantial part of recent reflections in the humanities are concerned with the performance aspect of cultural activities, particularly in the arts. This decisive reorientation of scholarly interests in the arts, trendily called the ‘performative turn’, has yielded significant contributions to an increasingly refined understanding of artistic processes from an up-to-date perspective, and specifically what has been called the ‘crisis of the work concept’ has sharpened our awareness of the need of finding the ‘proper’ object of such scholarly investigations, which, as in most traditional studies, cannot be exclusively the written documents of our cultural heritage, but additionally, and essentially so, their actualizations in performance situations. This volume for the first time offers a set of careful case studies from a wide range of artistic genres (narrative fiction, poetry, opera, instrumental music, songs, jazz) and historical phases (from Elizabethan verse to 21st-century HD opera performances) which give detailed insight into consequences of addressing issues of performativity in the field of word and music studies. Closely examined examples range, in music, from the romantic reception of Bach and the opera singer Maria Malibran through Mahler and Schoenberg to Brigitte Fassbaender, Philip Glass and Charles Mingus, and, in literature, from Sidney through Yeats and Celan to Katherine Mansfield, Alejo Carpentier and Toni Morrison. In addition, the volume contains a smaller section on ‘Surveying the Field’ of word and music studies which includes an essay of general reflection on interart relationships and an attempt at identifying new features of the ‘musicalization of fiction’. This collection of essays will be relevant to students and scholars from a wide variety of fields: performance studies, intermediality studies, art theory, musicology, voice studies, literary criticism, and philosophy.
Music and literature --- Music --- Music and literature. --- Hermeneutics (Music) --- Musical aesthetics --- Aesthetics --- Music theory --- Literature and music --- Literature --- Philosophy and aesthetics --- Philosophy and aesthetics. --- Philosophy
Choose an application
Philippe Quinault (1635-1688), auteur dramatique à succès (sa tragédie "Astrate" fut en 1664-1665 l'un des plus grands triomphes sur la scène au XVIIe siècle en France) et librettiste de Lully avec qui il écrivit onze "tragédies en musique" (la forme canonique adoptée par l'opéra français naissant), fut un homme de théâtre complet. Certains documents, jusque-là peu mis en lumière , montrent qu'il fut un spécialiste reconnu de la déclamation mélodique, rythmée et rhétorique employée par les grands acteurs tragiques de l'époque. Mais comment - et pourquoi ? - Quinault, qui rencontrait le succès sur la scène parisienne, a-t-il pris le risque de suivre une voie nouvelle et incertaine, celle du théâtre lyrique ? La cohérence de sa carrière dramatique, de l'Hôtel de Bourgogne à l'Académie royale de musique, ne fait pa sde doute, sous la double perspective unificatrice d'une volonté continue de collaborer aux grands divertissements pour Louis XIV et d'une fidélité, originale pour l'époque, à une dramaturgie de type néo-tragi-comique. L'intérêt de rapprocher théâtre parlé et opéra chez Quinault se confirme quand on aborde le domaine de la thématique. Dans les deux types de spectacle, il opère une disjonction entre l'héroïsme et la passion amoureuse, celle-ci apparaissant comme un penchant à la fois universel et insidieux, d'une totale ambivalence morale. Contrairement aux clichés tenaces, il existe bien un tragique de l'amour destructeur chez le "tendre" Quinault, dont le libertinage est fondé sur une approche de l'amour plus descriptive que laudative et un hédonisme plus fataliste qu'optimiste. Ce contraste entre une dramaturgie de l'enchantement et une thématique du désenchantement n'est pas le moindre intérêt d'un dramaturge inclassable, qui sut apporter à la naissance de l'opéra français une contribution tardive, mais décisive.
Opera --- Music and literature --- France --- History --- Quinault, Philippe, --- Criticism and interpretation --- Quinault, Philippe --- Opera - France - 17th century --- Music and literature - France - History - 17th century --- Quinault, Philippe, - 1635-1688 - Criticism and interpretation --- Quinault, Philippe, - 1635-1688
Choose an application
Music and literature --- Proust, Marcel, --- Knowledge --- Music --- Proust, Marcel, - 1871-1922 - Knowledge - Music --- Proust, Marcel, - 1871-1922
Choose an application
Un livret d'opéra est-il un objet littéraire ? Peut-il être étudié en dehors de ses composantes musicales et scéniques ? Où se situe la frontière entre la littérature et la littérature-en-musique ? Les onze études ici réunies tentent de répondre à ces questions, en parcourant l'histoire du livret d'opéra italien, dans et hors des limites de la Péninsule. Soumis aux méthodes d'analyse des livres d'auteurs, les libretti, et avec eux les librettistes, peuvent échapper à la marginalisation et s'affirmer dans le champ de la littérature.
Operas --- Music and literature --- Librettists --- Opéras --- Musique et littérature --- Librettistes --- Librettos --- Livrets --- Music --- Drama --- Musique et littérature. --- Opéras.
Choose an application
Composers --- Musical criticism --- Music and literature --- Compositeurs --- Critique musicale --- Musique et littérature --- Attitudes --- History --- Attitudes --- Histoire --- Berlioz, Hector,
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|